31 Mayıs 2020 Pazar

BEN KİMİM? / YOUTUBE / TESTERE’NİN İCADI



           

           

             Bu yazıma kendimden ve oluşturduğum youtube kanalından bahsederek başlamak istiyorum. Amatör olarak fotoğrafçılıkla ilgileniyorum ve yine amatör olarak kısa hikâye ve makale yazıyorum. Yaşadığım şehir olana Manisa’da Manisa Fotoğraf Derneği üyesi ve yönetimindeyim. Uzun süredir bloğumu kullanmıyorum ve yine uzun süredir planladığım bir youtube projem vardı onu gerçekleştirmek için yavaş yavaş çalışmalara başladım youtube kanalı ile birlikte bu blog sayfasını da aktifleştirmek istiyorum hazırladığım içeriklerin yazılı hallerini bu blok sayfası içerisinde videolar ile eş zamanlı paylaşacağım ve video için kullandığım kaynakların kaynakça bilgilerini bu yazıların sonun da oluşturacağım kaynakça kısmında belirteceğim.

            Şu an Ramazan Bayramı tatilindeyiz. Dünya genelinde meydana gelen bir salgın nedeniyle insanlık olarak zor bir süreçten geçiyoruz. Hükümetler sıkıtı tedbirler alıyor ve bizde de bu zorlu süreçte bayram ziyaretleri nedeniyle bu hastalığın yayılmasını önlemek amacıyla sokağa çıkma kısıtlaması getirildi. Bizde ailecek bu kısıtlama döneminde şehrin betonerme yapısı içinde hapis kalmaktansa bağ evine gelmeyi tercih ettik. Bayram haftası boyunca iş yerinden izinli olmam da benim için bir dinlenme fırsatı doğurdu. Tabiki tatil diye çalışmamak gibi bir durum yok burada da yapmam gereken işlerim var. İki gün önce odun kesiyordum ve yağmur nedeniyle yarım bırakmak zorunda kalmıştım. Bugün havanın iyi olmasını fırsat bilerek bu işe yine devam edeceğim.

            Odun keserken kullandığım el testeresinin ağız yapısı dikkatimi çekti ve tasarımının ve icadının kime ait olduğunu merak ettim. Günlük işimi tamamladıktan sonra akşam araştırmaya karar verdim ve kısa bir araştırma sonucu bulduğum bir makalede testerenin bundan 2500 yıl önce (milattan önce 500) Çinli bir zanaatkar olan Lu Ban tarafından icat edildiğini öğrendim. Lu Ban usta yarı serbest bir zanaatkar köle ve çocukluğundan beri bir şeyler icat etmeye ve mimarlığa hevesli ve kendini geliştirmek adına zamanın büyük zanaatkarlarından bir şeyler öğrenme derdinde. Zaman içerisinde adını duyuran Lu Ban usta dönemin hükümdarı tarafından bir saray inşaatına davet ediliyor. İnşaatta büyük miktarda ahşap kullanılması gerekmektedir ve bu ahşapların tedariki için çıraklarını dağa odun kesmeye gönderiyor. İnşaat süreci devam edip teslim süreci yaklaşırken yeterli miktarda malzemenin gelmemesi nedeniyle işin belirlenen sürede bitmesini sıkıntıya düşürmektedir. O dönemdeki yapıların dönemin hükümdarının gücünü ve otoritesini simgelediğini düşünürsek böyle bir yapının vaktinde tamamlanamaması dönemin hükümdarının hem halkının gözünde hem de çevre ülkelerin gözünde küçük düşmesi ve otoritesinin sarsılması anlamına gelecektir ve bu kaybın cezasını o işi verdikleri mimara keseceklerdir.


            Lu Ban usta bu durum karşısında gerekli ahşabın tedariki için dağa kendisi çıkmaya karar veriyor ve tesadüf eseri dağda yerde gördüğü bir parça otu yoluyor. Otu yolmasıyla birlikte eli kesiliyor. Bu durum onda merak uyandırıyor ve bu kadar küçük bir ot parçasının neden bu kadar keskin olduğunu merak ediyor. Ottan bir parça yaprak koparan Lu Ban usta yaprağı incelmeye başlıyor ve kenarlarının tırtıklı oluğunu fark ediyor. Bununla da yetinmeyip bu otu yiyen çekirgelerin ağız ve diş yapılarını inceliyor ve kafasında bir fikir oluşan Lu Ban usta derhal şantiyeye dönüp bir parça bambu üzerine esinlendiği bu şekillerden dişler açıyor ve ilk bambu testereyi yapıyor. Bambu testereler ilk başta iş görüyor ancak çabuk köreliyor ve kullanılmaz hale geliyor. Bunun üzerine nasıl daha dayanıklı yaparım diye düşünürken demirden yapmaya karar veriyor ve bugün kullandığımız testere ortaya çıkmış oluyor.

            Lu ban ustadan 2500 yıl sonra 1926 yılında Anderson STİHL tarafından ilk motorlu testere icat ediliyor o dönemdeki kerestecilerin, ahşap işiyle uğraşanların işini büyük ölçüde kolaylaştırıyor. Bu ilk motorlu testere elektrikle çalışıyor ve tek dezavantajı taşınabilir olmayışıydı. Bundan bir yıl sonra Emil LERP isimli bir kişi benzinle çalışan bir motorlu testere tasarlayıp ünümüzde kullandığımız motorlu testereleri ortaya çıkarmış oldu.

            Lu Ban ustanın bundan 2500 yıl önce elini kesen bir parça ottan Beis duymadan onu içinde buluğu zor durumdan çıkaracak bir yol bulması onu ölümünden binlerce yıl sonra dahi hatırlamamıza neden oldu. Bizim de başımıza gelen kötü durumun da bize o an içinde bulunduğumuz durumdan çıkacak bir yol bir işaret gösterdiğini düşünebiliriz aynı 2500 yıl önce Lu Ban ustaya olduğu gibi.

            Benim de bir motorlu testerem var ancak arızalı olduğu için kullanamıyorum. Onun yerine Lu Ban ustanın 2500 yıl önce bize hediye ettiği el testeresini kullanarak yarım bıraktığım işi tamamlayacağım.

KAYNAKÇA:


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder